Eindelijk een niet-psychiatrisch geval!

Mijn regionale krant heeft op zaterdag een heuse Woonbijlage, waarin vanalles over wonen beschreven staat wat je misschien nooit nodig hebt, laat staan dat je het ooit hebt willen weten. Ik blader er dus altijd maar even doorheen, lezen doe ik het nooit. Behalve die ene rubriek die nu al een tijdje draait: Keukenlijken. Daar bedoelen ze die apparaten mee die je ooit hebt gekocht omdat ze zo handig leken maar die je nooit gebruikt hebt omdat ze achteraf wel erg lastig schoon te maken waren, omdat je je in zeventien bochten moest wringen voor je resultaat boekte of omdat ze toch niet zo goed bleken te werken.

In Maastricht hebben ze een ander definitie van keukenlijk:

Da’s toch leuk in je keuken, nietwaar? Maar misschien niet zo handig als je toch al een slecht huwelijk hebt. Het ding zou je eens op bepaalde gedachten brengen.
Ik vond het een prachtig messenblok maar ik heb niet naar de prijs durven kijken; het zal wel hartstikke duur zijn.
  
Dat Maastricht een leuke stad is wist ik al; ik was er wel eens een dagje geweest maar het is ook zeker de moeite waard om er een weekendje naartoe te gaan.

           

Op het Vrijthof word je welkom geheten door een Herremenie (zeg ik dat goed K?) van purschuimen beelden, die van het (sorry!) saaie plein toch iets levendigs maken. Oké, de terrasjes erom heen zijn leuk, maar het plein zelf maakt een doodse indruk met die lege  kiosk en kale bomen.

De obligate fontein mag natuurlijk niet ontbreken want die is onmisbaar op een plein.
                     

Geen drinkwater, precies! Helemaal geen water zelfs!

  

En een lesje moderne geschiedenis is ook nooit weg.

De  mooiste – en grootste – boekenwinkel van Nederland, in ieder geval van Maastricht, is te vinden in een fraaie kerk.

Verder heb je natuurlijk de ‘echte’ bezienswaardigheden van Maastricht: de Sint ServaasBasiliek met het graf van Sint Servatius, de Onze-Lieve-vrouwe-Basiliek met de Sterre der Zee,  de vestingwerken met als hoogtepunt de Helpoort, en natuurlijk het Bonnefantenmuseum. Dat laatste viel trouwens een beetje tegen. Ik vond het gebouw waarin het museum was gevestigd wel apart, maar de kunstwerken niet bijzonder mooi.

Maar dat alles heeft natuurlijk geen moer met die titel te maken.
De vleiende maar daarom niet minder terechte kwalificatie "Een van de weinige niet-psychiatrische gevallen van het VK-blog" werd mij vanochtend zo rond een uurtje of één toebedeeld van een door onze meer kunstzinnige bloggers die ik, samen met Kokopelli en Ivy als gast bij een besloten bijeenkomst van een bridgeclub, samen met zijn ‘partner in arts’ in levenden lijve, in vol ornaat en gewapend met afwisselend een gitaar en mondharmonica heb mogen aanschouwen.
Aan de uitvoerige schrijfstijl die ik, compleet met hoofd- en bijzinnen, speciaal voor deze alinea heb proberen te ontwikkelen, maar die me toch echt teveel moeite kost om hem het hele blog te kunnen vasthouden kunt u vast wel aflezen om wie het gaat.

Nee? Dan hebben we altijd nog de foto:

Kijk, blogger Beus werd op een optreden van dit gezelschap getracteerd bij het afscheid van zijn arbeidzame leven, maar dat is ons natuurlijk niet allemaal gegund. En ik wil niet al te uitvoerig te worden, want dit was eigenlijk een blog over mijn weekend in Maastricht, kan ik u allen aanraden: ga bridgen, probeer het te leren, en als tijdens de algemene ledenvergadering van de club het jaarlijkse ontspanningsavondje ter sprake komt, opper dan zo tussen neus en lippen door de suggestie dat dát nou de gelegenheid bij uitstek is om cabaret Dubbelfout uit te nodigen! Het is mij goed bevallen, en dan word ik nog niet eens gehinderd door enige kennis over de edele bridgesport.

En de clou van het verhaal is natuurlijk dat we Frans, ondanks al zijn eerdere weerzin tegen het fenomeen, nu toch hebben weten te verleiden deel te nemen aan een bloggersborrel. Die volgens mij nu nog bezig zou zijn geweest, ware het niet dat de dorpskroeg in de  kleine uurtjes zijn deuren sloot. 

Dit bericht werd geplaatst in Ex-VKblog. Bookmark de permalink .

23 reacties op Eindelijk een niet-psychiatrisch geval!

  1. beus zegt:

    Dat zijn twee aardige blogjes.

  2. Kitty Schoenmakers zegt:

    Blijkbaar ben ik al te lang niet meer in Maastricht geweest want die Zaate Herremenie-figuren heb ik nog niet aanschouwd.:) Het Vrijthof is inderdaad nogal groot en kaal, daarom zitten wij altijd op de terrassen van de Oude Markt.(goedkoper ook nog!) Die boekhandel in de Dominikanen kerk is tof hè.
    Ben je een niet-psychiatrisch geval? Bevalt dat? 😛

  3. Heyta (Ivy) zegt:

    En mij lukte het zelfs gewoon de hele dag te werken ;-P
    Die laatste alinea is het hélemaal. De Brabantste gastvrijheid strekte zich oneindig ver uit, tot een asbak op tafel en als wij zelf niet waren gegaan hadden we er idd nu nog gezeten ;-)))
    Overigens: je beschrijving van Maastricht is ook goed, maakt me toch nieuwsgierig, ik ben er nog nooit geweest.

  4. Frans Muthert zegt:

    Absolute open deur natuurlijk, wat ik in kennelijke haast op die gesigneerde titelpagina schreef. Jij weet dat. En daar heb je geen bevestiging voor nodig. Maar toch wel aardig om het, iedere keer als je het boekje openslaat, weer even te zien. Voor jou maakt het in ieder geval geen zak uit dat de psychotherapie uit het ziekenfondspakket gaat. 🙂
    Overigens: ik heb zo’n ouwelullenkaart van de NS. Levert ieder jaar een stuk of 8 vrije reisdagen op. Die ik trouwens al jaren vergeet te verzilveren. Zeker weten dat ik binnenkort zo’n dagje ga consumeren. En dat wordt om te beginnen Maastricht. Want als rechtgeaarde Hollander buit je zo’n dagje natuurlijk voor 100 % uit als het gratis is. Heb er wel eens over gedacht een paar bloggers uit te nodigen om zich bij wijze van alternatieve bloggersdag aan te sluiten. Met parallelblog als resultaat natuurlijk. Een mooi schrijfexperiment, lijkt me.
    Dubbelfout maakt zich intussen op voor 2 voorstellingen in het komende weekend.
    Het was heel intrigerend om jullie ontmoet te hebben in jouw Brabantse land.

  5. lebonton zegt:

    ik wil ook zo’n messenblok.
    mannetje of vrouwtje?
    dat was een besloten bijeenkomstje.

  6. René Louman zegt:

    Is die tweede foto niet een ander pleintje, dat met het kerkje van Maria hUppeldepup (Sterre??). Ik heb er drie jaar gewoond maar herken het Vrijthof er niet in, wel in die andere foto met casibo.

  7. Maadtje zegt:

    Maastricht, dat is het helemaal. Ik kom nooit in een kerk behalve dan in deze boekenkerk. Sterker nog je komt er bijna niet meer uit. Maar de boutiques zijn ook niet te versmaden toch? En als je André daar ook nog hebt mogen aanschouwen, wals je nog een hele dag door tijdens het aanpassen van jurken, rokjes en schoenen. Het was gezellig dat jullie bij ons optreden waren en om over de nazit maar niet te spreken. Heb wel deze hele dag voor een oliebol aan gezien vanwege slaapgebrek, drankmisbruik en een ongekende hoeveelheid nicotine. Maar het was het me meer dan waard. Leuk je ontmoet te hebben.
    En wat het bridgen betreft, dat kun je je nog eigen maken tot aan je tachtigste. Daarna slaat de "het niet meer zo goed onthouden-fase" toe maar dat maakt dan ook niet meer zoveel uit. Je speelt een paar uur later die zelfde spellen weer opnieuw met net zoveel plezier want je herkent ze toch niet meer.

  8. zilver zegt:

    Dat messenblok is een waar keukenlijk, echt morsdood moet hij zijn.
    Maastricht is genieten, ik ben er in 2005 een lang weekend geweest en wilde niet meer weg, zo zalig en Sterre der zee maakte diepe indruk op me. Die man in het rood en die vrouw in het rose ken ik die ergens van?

  9. Catharina Anna Maria zegt:

    Hee het Vrijthof daar liep ik gisteravond ook! Daar bij die bomen hebben we ergens gegeten.

  10. ceesincambodja zegt:

    ‘Saai plein’, Hanneke? Laat André Rieu het maar niet horen.
    Mooi blog. Mooie stad. Ik ben er vaak geweest toen ik in Heer op kostschool zat (weet je nog?)
    Ceesgegroetje

  11. Annelies zegt:

    Mooi blog over een gezellige stad, kom er ook zeer graag!
    En wat leuk dat je Frans & Co ontmoet heb, het niet te stoppen babbelen staat me nog vers in het geheugen;-))

  12. De Stripman zegt:

    Genoeg stof om weken over te bloggen verzameld in 1 handzame bijdrage…;o)

  13. Hanneke zegt:

    Eindelijk tijd om te reageren!
    Opmerking vooraf: bij het schrijven van die terechte kwalificatie heb ik natuurlijk een vette knipoog gemaakt (hoe zeg je dat), in ieder geval, ik had ‘m in de satiremodus staan, dat mag duidelijk zijn.
    Stripman,
    ik ben altijd vrij kort van stof
    Annelies
    bedoel je mij, van dat niet te stoppen babbelen, of heb je Frans en Madelon ook ooit gezien?
    Cees,
    als André er geweest was had ik een ander weekend geboekt want ik kan dat niet langer dan tien minuten aanhoren (en vooral -zien)
    Karin
    wij ook! jammer dat ik je niet gezien heb
    Zilver
    nou, diepe indruk, dat kan ik niet zeggen, ik vind de Sint Jan mooier. Die man en vrouw, die zul je idd wel ooit gezien hebben ja.
    Maadtje,
    het was mij zeer zeker een genoegen, ik vond het hartstikke leuk en voor herhaling vatbaar! Je zingt trouwens prachtig, ik hoor liever jou dan André met zijn orkest
    René, de Sint-Servaas en de Onze-Lieve_Vrouwe basiliek staan bijna tegen elkaar aan. De Sterre is in de onzelievevrouwebasiliek
    Frans,
    zie Maadtje! Zo’n bloggersdag in Maastricht kan alleen maar een succes worden lijkt me. Het blogparallel van deze avond is overigens met vlag en wimpel gewonnen door Kokopelli, vind ik.
    Ton
    de geslachtsdelen waren vakkundig weggeretoucheerd, maar ik gok op een man.
    Heyta
    die Brabantse nachten, hè! Die kunnen je kullen, zeggen wij hier. Knap dat je toch nog gewerkt hebt:-))
    Kitty,
    gauw een keer gaan! Wanneer gingen we nu naar Roermond?
    Beus
    da’s mijn bijdrage aan de nationale bezuinigingsoperatie.

  14. Kokopelli zegt:

    @Hanneke: Ja, de flamboyante schrijfstijl is een crime om te persifleren, breek me sinds vandaag de bek niet los. Er is er maar één meester in en dat is Frans zelf.
    De foto van jou, samen met Frans en Ivy, is overigens mislukt. Alsof de duvel ermee speelt. Ik had er een paar moeten maken, maar dat voel ik nog steeds als een soort "lastig vallen" omdat jullie dan langer hadden moeten poseren. Een lesje voor mij voor de volgende keer. Maar als het goed is heeft Madelon nog een andere – hopelijk wel gelukte – foto.
    Knap trouwens dat je Maastricht aan Den Dungen weet te koppelen in één bijdrage. Op zich al een prestatie van formaat te noemen 😉
    Grappig dus, hoe jij het op jouw specifieke manier hebt weten te verwoorden…

  15. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Hoi Mo dat verwacht je toch niet dat je op een koude zondagavond in Maastricht andere VKbloggers tegen zou kunnen komen….. wat een toeval …..
    Zo zie je maar je kunt elkaar ook toevallig niet tegenkomen…

  16. paco painter zegt:

    Die Frans toch

  17. Kees Smit zegt:

    Alle reden om weer eens naar Maastricht te gaan. Gisteren naar Deventer geweest, dat is toch andere koek. Deventer-Colmschate wel te verstaan, meer dorp dan stad.

  18. Floortje zegt:

    Leuk messenblok, maar inderdaad.. misschien brengt het iemand op een idee. En dat zou je toch niet willen!! Alleen die fontein is wat teleurstellend. Een waterloze fontijn kan toch niet…
    Liefs,

  19. oliphant zegt:

    En dat alles op mijn verjaardag. Een mooi verslag en leuk dat je gekke Frans hebt gezien en gehoord.
    Hij valt wel mee toch?

  20. hannekeinhanoi zegt:

    Ja, Oliphant, die was ik dus vergeten, je verjaardag! Sorry sorry sorry.
    Frans voldeed precies aan mijn verwachtingen:-))

  21. vodje zegt:

    Ik ben volgende week een paar dagen in Zuid Limburg, dan ga ik zeker een bezoekje brengen aan de kerk-boekwinkel!

  22. hannekeinhanoi zegt:

    Vod, ja die is echt erg leuk! En ze hebben ook een kinderafdeling voor kleine Q:-))

  23. hannekeinhanoi zegt:

    Joost Tibosch, ik heb je mail beantwoord maar ik krijg hem terug: adres bestaat niet (?). Zonder in detail te treden: ik ben het met je eens.
    groet
    Hanneke

Plaats een reactie